Bekijk nieuwsbrief:




 
Editoriaal

Beste,

De lente is weer in het land!

Alles in de natuur lijkt te ontwaken uit de winterslaap.

Ook wij komen in de verleiding om onze warme thuis te verlaten en te genieten van de buitenlucht. Wandelen, fietsen, sporten … De meeste van deze activiteiten zijn altijd fijner om in de lente en zomer te beoefenen.

In deze infoflash serveren we u, zoals gebruikelijk, drie onderwerpen.

Niemand zit erop te wachten, maar het kan elke bestuurder overkomen … Een aanrijding. We geven u graag een aantal tips mee die de gevolgen van een aanrijding alvast kunnen verzachten.

De creatieve manieren waarop cybercriminelen werken blijven toenemen.
Het wordt steeds belangrijker om voorzichtig te zijn wanneer u zich op het internet begeeft.
De tips uit ons tweede artikel kunnen u alvast helpen om niet in de val te lopen.

Omdat deze periode van het jaar zo uitnodigend is om te wandelen of fietsen hebben we in ons derde artikel aandacht voor de zwakke weggebruiker.

Hier komt u te weten wat dit juist betekent en wat de gevolgen zijn voor u als u een ongeval heeft als zwakke weggebruiker.

We wensen u alvast een heerlijke lente en neem zeker contact op indien u verzekeringsvragen heeft.

Met vriendelijke groeten,

Hans, Hugo en Griet.

Tips voor het invullen van een aanrijdingsformulier

 

  • Blijf kalm en vriendelijk
  • De voorzijde van het formulier is de officiële versie
  • Onderteken nooit dat u in fout was.

Zelfs de beste bestuurder kan het overkomen … Een aanrijding.

Eén momentje van onoplettendheid kan voldoende zijn en het hoeft zelfs niet eens uw fout te zijn.

Om ervoor te zorgen dat de schade vlot geregeld kan worden is het van zeer groot belang dat het Europees Aanrijdingsformulier zo volledig en correct mogelijk wordt ingevuld.

Graag geven we u enkele tips die ervoor kunnen zorgen dat u, ondanks de stress van een ongeval, het schadegeval zo correct mogelijk aangeeft zodat alles netjes geregeld kan worden:

  • Vul eventueel reeds op voorhand een aantal gegevens in waarvan u weet dat ze op dat moment nodig zijn. Denk hierbij aan gegevens van het voertuig, verzekeraar, polisnummer …
  • Het spreekt voor zich dat u zo duidelijk mogelijk schrijft zodat het formulier goed leesbaar is en er geen betwisting kan ontstaan over de inhoud ervan.
  • De voorzijde van het formulier wordt door beide partijen ingevuld. Deze zijde is bepalend en hier mogen, na ondertekening door beide partijen, geen wijzigingen meer aangebracht worden.
  • De achterzijde is informatie voor uw verzekeraar en hier mag u vrij invullen wat u wenst.
  • Hebt u getuigen? Vraag dan zeker hun gegevens. Opgelet! Een getuige mag enkel de versie van één van beide partijen bevestigen. Het moet ook een onafhankelijke persoon zijn (dus bijvoorbeeld geen passagier).
  • Maak een schets van de aanrijding en teken hierbij alle belangrijke elementen zoals exacte locatie van het voertuig, signalisatie, midden van de rijweg …
    Als een voertuig stil stond op het moment van de schade, teken dan nooit een pijl buiten de wagen. De verzekeraar gaat er dan van uit dat het voertuig in beweging was. Teken met een driehoek de voorzijde van de wagen en als het voertuig in beweging was kan u met een pijl buiten het voertuig de richting aangeven.
  • Op de laatste pagina kan u een eerste schets maken zodat u zeker bent dat u het juist op het officiële document kan tekenen.
  • Neem zoveel mogelijk foto’s van de schade aan de voertuigen en van de plaats van het ongeval (verkeersborden, signalisatie, lijnen, plaats van de voertuigen…)
  • Alle opmerkingen moeten goedgekeurd zijn door beide partijen.
  • Schrijf NOOIT dat u in fout bent ook al wijzen alle omstandigheden in die richting.
  • Onderteken enkel en alleen indien u volledig akkoord bent met de voorzijde van het aanrijdingsformulier.

 

Phishing, smishing, vishing, spoofing, hacking …

 

  • Cybercriminelen worden steeds professioneler
  • U goed informeren kan u veel onheil besparen
  • Blijf steeds waakzaam en denk 2x na alvorens te handelen

Ziet u door de bomen het bos nog met alle nieuwe termen?

U kan geen krant meer openslaan of ergens staat er wel een artikel in over mensen of bedrijven die opgelicht zijn via cybercriminaliteit.

Het is duidelijk dat deze vorm van criminaliteit aan populariteit wint en dat de daders steeds inventiever en vrijpostiger worden.

Wellicht denkt u bij het lezen van zo’n artikel “Dat overkomt mij nooit”.

In het beginstadium waren de mails in slecht Nederlands opgesteld en wist men al in één oogopslag dat men een poging deed om op te lichten.

Vandaag is de communicatie in perfect Nederlands, is er sprake van een geloofwaardige inhoud, perfect nagemaakte websites, telefoonnummers die van uw eigen bank lijken te zijn …
Allemaal zaken die maken dat u, op een onbewaakt ogenblik, in de valkuil kan trappen.

We zetten graag nog eens enkele tips op een rij om cybercriminaliteit te voorkomen:

  • Zorg ervoor dat uw computer goed beveiligd is.
  • Installeer alle updates zodra ze beschikbaar zijn.
  • Een goede virusscanner is geen overbodige luxe. Bovendien zijn er verschillende gratis programma’s beschikbaar die een goede bescherming bieden.
  • Kies voor een sterk wachtwoord en gebruik een wachtwoordkluis.
  • Gebruik tweestapsverificatie indien mogelijk.
  • Neem voor elk account een ander wachtwoord.
  • Klik niet op de links in verdachte mails.
  • Deel nooit persoonlijke codes of wachtwoorden, ook niet met uw bank.
Wil je meer weten over hoe je veilig kan surfen? Neem dan zeker eens een kijkje op deze pagina van Safeonweb.

 

Is de zwakke weggebruiker altijd in zijn recht?

 

  • Recht op vergoeding schade is geen vrijwaring van aansprakelijkheid
  • Gevolgen voor zwakke weggebruiker zijn meestal groter
  • Ook passagiers van motorvoertuigen worden aanzien als zwakke weggebruikers

Een voetganger of fietser is uiteraard veel kwetsbaarder in het verkeer. Motorvoertuigen zijn beter beschermd tegen de gevolgen van een aanrijding.

De fysieke gevolgen van een ongeval zijn dan meestal ook veel groter bij fietsers of voetgangers.
Net daarom heeft de wetgever (Artikel 29bis van de wet van 21/11/1989) voorzien dat zij beschouwd worden als “zwakke weggebruiker”.

Deze categorie wordt ook uitgebreid naar de passagiers van motorvoertuigen.

Sindsdien is de verzekeraar van het motorvoertuig verplicht om de lichamelijke schade en kledijschade van de zwakke weggebruiker altijd te vergoeden, ongeacht de aansprakelijkheid.

Dit betekent dus dat, als een zwakke weggebruiker overduidelijk in fout is, zijn lichamelijke en kledijschade toch vergoed wordt.

Alleen wanneer aangetoond kan worden dat het ongeval bewust veroorzaakt werd, is deze regel niet van toepassing.

Verder moet er steeds een motorvoertuig “betrokken” zijn bij het ongeval. Dit hoeft niet actief te zijn. Fietst u dus per ongeluk tegen een geparkeerd voertuig en komt u ten val, dan is de regel van toepassing. Twee fietsers die met elkaar botsen komen dus niet in aanmerking.

Het blijft natuurlijk belangrijk wie er aansprakelijk was voor het ongeval.