Bekijk nieuwsbrief:




 
 
Editoriaal

Beste,

Welkom bij de nieuwste editie van onze nieuwsbrief!

In deze editie zullen we weer een combinatie van onderwerpen behandelen die de afgelopen tijd steeds meer in het middelpunt van de belangstelling staan: elektrische steps, deeleconomie en de impact van natuurrampen.

Elektrische steps hebben de mobiliteitsindustrie in een razendsnel tempo veranderd.
Met hun milieuvriendelijke karakter en het vermogen om verkeersopstoppingen te verminderen, hebben ze wereldwijd de aandacht getrokken en zijn ze populair in grote steden.

Dat deze medaille ook een keerzijde heeft lees je in ons eerste artikel.

Daarnaast zullen we ook de opkomst van de deeleconomie onder de loep nemen.
Deze innovatieve benadering van het gebruik van goederen heeft niet alleen het gemak voor gebruikers vergroot, maar heeft ook geleid tot nieuwe zakelijke kansen en de bevordering van duurzame stadsontwikkeling.

Ten slotte kunnen we niet voorbijgaan aan de verwoestende impact van natuurrampen die steeds vaker blijken voor te komen.

We hopen dat je deze nieuwsbrief informatief en inspirerend zult vinden.

Veel leesplezier!

Met vriendelijke groet,

Hans, Hugo en Griet

Elektrische steps, vloek of zegen?

 

  • Vlot vervoer maar niet zonder risico’s
  • Wetgever ziet strenger toe op het gebruik van de steps
  • Volg de basisregels om je veilig te verplaatsen
“Politie betrapt vijftiger in Willebroek op elektrische step die 88 km/u kan rijden”; Ziekenwagen rijdt elektrische step aan in Gent”; “Recordcijfer verkeersgewonden in Brussel door succes steps en fietsen”; …

De elektrische step is niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Elke grote stad heeft wel een aantal “deelsteps” die via de smartphone kunnen gebruikt worden.

Het spreekt voor zich dat deze vervoersmiddelen frequent gebruikt worden om zich snel van A naar B te verplaatsen in de stad.

Dat daarbij door druk verkeer moet gelaveerd worden verhoogt natuurlijk het risico op ongevallen.

Ook de constructie van de steps (kleine wielen in combinatie met hoge snelheid) verhogen gevoelig het risico op ongevallen.

Tenslotte wordt er niet steeds heel respectvol omgegaan met de toestellen zodat technische mankementen het gebruik onveilig maken.

Het is dan ook niet te verbazen dat de eerste steden gestart zijn met het geheel of gedeeltelijk verbieden van de deelsteps.

Vanaf deze maand wordt het systeem in Parijs stopgezet na een referendum onder de bewoners.

Barcelona heeft de deelsteps trouwens reeds in 2018 afgeschaft.

Wat eerst een zegen leek te zijn voor vlotte verplaatsingen in stedelijke omgevingen is ondertussen uitgegroeid tot een plaag waarbij een beperkte groep van onverantwoorde gebruikers ervoor zorgen dat niemand er nog gebruik van kan maken.

Wilt u veilig met uw eigen step (of een deelstep) op de baan?
Neem dan zeker volgende regels in acht:
  • Hou u aan de geldende verkeersregels
  • Zorg dat je goed weet hoe je de step moet bedienen
  • Draag aangepaste, beschermende kledij (zeker een helm!)
  • Controleer de step (bandenspanning, remmen…) voor vertrek
  • Zorg dat je stevig staat en in balans
  • Geleidelijk remmen en je gewicht verplaatsen
Deeleconomie, doet u mee?

 

  • Veel mogelijkheden dankzij de digitalisering
  • Denk na over je verantwoordelijkheid
  • Bekijk steeds alle voor- en nadelen
Eén van de positieve elementen van de “digitalisering” is dat het delen van diensten en goederen veel eenvoudiger geworden is.

Voor alles bestaat er tegenwoordig wel een platform zodat het steeds eenvoudiger wordt om zaken met anderen te delen.

Zo kan je zelf je eigen wagen, moto, camper… aanbieden aan anderen, al dan niet met jou als chauffeur. Ook je huis (of een deel ervan) kan je beschikbaar stellen.

Ben je op zoek naar een bosmaaier?
Misschien zit er in de what’s app community van de buurt wel iemand die zijn toestel graag aan jou uitleent, al dan niet tegen een kleine vergoeding.

Garage of kleerkast opgeruimd?
Ook hiervoor vind je wel een website waar je de bruikbare spullen te koop kan aanbieden.

Ongetwijfeld kent u zelf nog heel wat varianten op dit thema.

Deze nieuwe vormen van economie vragen natuurlijk ook de nodige aandacht voor de verantwoordelijkheden die ze met zich meebrengen en het wettelijke kader.

Als je iets van plan bent in de deeleconomie, informeer je dan grondig over de voor- en nadelen.

Wat als er iets beschadigd wordt door iemand die iets van jou leent?
Komt de brandverzekering wel tussen als iemand via Airb&b een kamer van jou huurt?
Wat is jouw verantwoordelijkheid indien de tijdelijke huurder van je logeerkamer van de trap valt?
Dien je eventuele inkomsten aan te geven bij de fiscus?

Als je wil weten wat de gevolgen zijn voor je verzekeringen dan mag je uiteraard steeds met ons contact opnemen.
We bekijken dan samen met jou je specifieke situatie.

 

Natuurrampen, niet altijd ver van ons bed...

 

  • De natuur kan onverwachts uit de hoek komen
  • Gelukkig standaard al veel voorzien
  • Bij grote natuurrampen komt het rampenfonds in actie.
De grote bosbranden in het Zuiden, zware aardbeving in Marokko, of dichterbij een zwaar lokaal onweer met ondergelopen straten en huizen...

De natuur is onvoorspelbaar en de gevolgen van natuurfenomenen kunnen enorm zijn.

Gelukkig blijft onze regio nog gespaard van orkanen, tsunami’s en zware aardbevingen.

Maar ook op kleinere schaal kan de impact op de getroffen gezinnen of bedrijven natuurlijk groot zijn.

Een brandverzekering als eigenaar is niet door de Wet verplicht maar is echter een verzekering die je absoluut nodig hebt.

In de brandpolissen zijn de meeste natuurrampen standaard mee opgenomen en dien je je dus geen zorgen te maken. De verzekering tegen natuurrampen is trouwens verplicht door de Wetgever.

Buiten Brand voorzien de polissen ook standaard elektriciteitsschade, bliksem, ontploffing, storm & hagel, waterschade, glasbreuk, sneeuw- en ijsdruk, overstroming, overlopen of opstuwen van riolen, aardverschuivingen of grondverzakkingen en aardbeving.

Dit zijn de belangrijkste risico’s die kan je eventueel nog aanvullen met opties die goed aansluiten bij jouw persoonlijke situatie.

Bij zeer grote rampen kan de overheid beslissen om het rampenfonds in te schakelen. Dit fonds kan je aanspreken voor schade die niet vergoed wordt door je eigen brandverzekering.

Opgelet!
Indien de schade in principe kan verzekerd worden door een brandpolis komt het fonds niet tussen.

Het is dus geen goed idee om je niet te verzekeren en er van uit te gaan dat het rampenfonds wel zal tussenkomen.